Tyrion - po stopách třetího aktu
Na světě bychom našli asi jenom pár věcí, které jsou
nekonečnější, než seznam knížek, které si naprosto nutně potřebuju přečíst. Jednoznačně
to jsou Běsi a Idiot, ale taky všechno co kdy napsal Stephen King, pak knihy od
Irvina Yaloma, každá druhá knížka, co vychází v Portálu, a náhodné
odeonky, které lovím ve slevách. Někde hodně hluboko na seznamu je taky to, co
bych měla číst ke státnicím, ale s tím jsem v úspěšném vytěsnění. Jestli
však ve mně nějaká série opravdu vyvolává prokrastinační úzkost, je to Píseň
ledu a ohně.
Stejně tak, jak mě děsí závazek 5216 stránek, mě zároveň opravdu
táhne zjistit, co jsme neslyšeli v seriálu. George R. R. Martin totiž
vyniká v psaní komplexních postav a to je něco, v čem seriálové
zpracování během posledních sezón bolestně selhávalo. Přestože jsem
nakonec viděla všech osm, nemohla jsem se po nich zbavit pocitu „tohle, tak
nějak, nebylo ono“. Postavy už nebyly
tak napínavé, mazané ani krásně morálně šedé. Staly se stejně placatými, jako
zeměkoule na twitteru.
Nejcitelněji jsme to poznali na Tyrionovi. Z oblíbené
postavy se stal během přechodu mezi 4. a 5. sérií hadrový panák,
do kterého příběh už jen dál bušil a nic z něho nevypadávalo. Trhalo mi to
srdce a ukápla slza. Proč se to ale nutně muselo stát?
Odpověď najdeme v tříaktové struktuře. Komplexnější postavy, než Tyriona, bychom našli málokde. V úvodu jej potkáváme jako člena rodu Lannisterových. Jejich otec je králův
poručník a dvojčata Cersei a Jaime si jedou vlastní soukromou párty
v alabamském stylu. Všichni jsou krásní, bohatí a mocní, až na Tyriona. Kromě
toho, že je trpaslík, jeho matka navíc umřela, když ho přiváděla na svět, za
což ho zbytek rodiny nenávidí dost očividným způsobem. Jeho denním chlebem jsou knihy a víno a šlapky. Snaží se moc nezaclánět a pracuje s tím, co má. Máme ho
rádi, protože pije a ví věci, což je o půlku víc, než většina z nás.
Co je však to, co nás na něm hrozně baví? Svět Her o trůny
je nemilosrdný a trpaslík se v něm lehce ztratí, ale ne tak Tyrion. Většinu
příběhových zvratů přežije prostě tak, že se z toho vykecá, protože co
jiného mu zbývá. Tyrion má perfektní čich na lidi a prosté touhy lidských
srdcí. Umí nejen vycítit, co lidi kolem něj chtějí, ale taky to využít a nebrat
si to osobně. Když se dostane do fyzicky ohrožující situace, získá na svou
stranu žoldáka Bronna. Slíbí mu hrad a lannisterské zlato, aby byl jeho mečem
v boji. Když ho chytí pašeráci a chtějí jeho penis prodat na černém trhu,
přesvědčí je, že ho potřebují celého jako důkaz, že je opravdu
z trpaslíka. Jestli někdo něco chce, Tyrion o tom ví a nebojí se to použít.
Otázkou však je, co chce Tyrion. Jako všechny smysluplné
postavy, i on by měl mít cíl, překážku a motivaci. Cíle jsou v příbězích
běžně zjevné, takže víme, že Tyrion chce afiliaci - zapadnout mezi lidi.
Neaspiruje na žádné vysoké pozice, nechce se obklopovat luxusem, nechce obdiv
ani neusiluje o vytvoření nesmrtelného odkazu - jen by si rád v klidu užíval
všechny pozemské radosti jako úplně obyčejný člověk. Překážky taky vidíme na
první pohled – nenávist v rodině, špatná pověst Lannisterů, vrozený handicap.
Tyrion má však silnou motivaci. Celý život ho považují za zrůdu. Sestra ho
mučila už v kolébce, otec ho vyděďuje v pravidelných intervalech,
ženy na něj nesáhnou, dokud jim nezaplatí. Tyrionovým celoživotním motivem je
lidskost. Chce světu dokázat, že zrůdou není.
Na konci čtvrté série přichází jeho krize. Tyrion se ocitá
před soudem za vraždu svého synovce, krále Joffeyho. Tu sice nespáchal, ale
všichni by si rádi mysleli, že ano. Jeho rodina je v té chvíli na vrcholu
moci – otec z pozice králova pobočníka přebírá vládu, sestra je královna
regentka, bratr šéfuje královské gardě. Pomůže mu někdo z nich? Absolutně ne.
Měšťané ho chtějí vidět viset za pytlík, přestože jim zachránil zadek při
poslední bitvě před hradbami. Svědčit proti němu přichází i jeho poslední velká
láska, prostitutka Shae. Tyrion se ocitá ve světě, kde neexistuje jediný
člověk, který by ho považoval za lidskou bytost.
Naštěstí mu nakonec Jaime pomáhá s útěkem. Tyrion je
živý a volný. Bylo by hrozně napínavé sledovat, co se v něm odehrává po
tak brutálním zásahu do jeho psychiky, že? Taky byste od něj chtěli třeba vidět nějaké
další chytré triky, kterými by dokázal svého diplomatického génia, zasáhl do
jakéhokoliv běhu událostí a obrátil osud na svou stranu? Smůla. Neděje se vůbec nic. Tyrion cestuje do
Mereenu, kde se setkává s Daenerys. Ta si chce vzít zpět trůn, na který má
pokrevní právo. Tyrion jí pomáhá. To je vše.
Takhle strávíme následující 4 sezóny, aniž bychom dostali
uspokojující odpověď, proč se to děje. Příběh se nám snaží naznačit, že Tyrion
pomáhá Daenerys proto, že je osvícená a on chce dobrého vládce pro svou rodnou
zemi. Proč by to ale dělal, když jeho poslední kontakt s rodnou zemí byl,
že se ho snažili ukřižovat? Nejraději by je viděl všechny mrtvé a přesně to jim
také při soudu řekl. Velmi explicitně. Také bychom si mohli představovat, že
jeho úlohou je radit Daenerys tak, aby ji vedl k moudrému vládnutí, když už
má tolik zkušeností s lidmi. Ale daří se mu ve skutečnosti nějak ovlivňovat
její chování? Opět velké ne. Daenerys si celkem dělá, co chce. Naše poslední
naděje na záchranu Tyrionovy motivace by mohli být White Walkeři, polární
zombíci ohrožující celé lidstvo, ale o těch se Tyrion i Daenerys dozvídají až
v předposlední sezóně. Do té doby nic nedává smysl.
Co se tedy mělo stát a nestalo po Tyrionově velké krizi na
konci čtvrté série? Z tříaktové struktury víme, že po krizi musí hrdina
projít vnitřní proměnou. Logicky se v něm něco musí zlomit, aby krizi
překonal, a na konci příběhu ho máme vidět změněného. Tyrionovým celoživotním
motivem je lidskost. V krizi ho vidíme zrazeného lidmi, kterým zachránil
život a nechtěl za to nic víc, než se jim přiblížit a být jedním z nich. Ve
třetím aktu by se jeho změna měla týkat přesně tohoto – postoje k lidem a
ke světu. Tyrion nemůže chtít udělat z Daenerys osvícenou vládkyni svého
světa, protože ho všichni lidi na onom kontinentu zklamali a on nemá důvod to chtít.
Jelikož jsme takový třetí akt od seriálu nedostali, můžeme
se jen domnívat, jak by se dále příběh odvíjel. Pokud bychom se však měli držet
Tyrionových cílů a motivů z prvních dvou aktů, ve třetím by měl na
lidskost rezignovat a stát se nemilosrdným, pomstychtivým a zahořklým. Bylo by
zajímavé sledovat souboj jeho důvtipu s Varysem, druhým rádcem Daenerys,
jehož motivem naopak vždycky bylo dosadit na
trůn toho nejvhodnějšího kandidáta. Konflikt jejich motivů a souboj o to, kdo na Daenerys více uplatní svůj
vliv, by byla zajímavější podívaná. Tyrion by nakonec mohl vyhrát, Daenerys by
pořád vypálila Královo přístaviště do posledního nemluvněte a Tyrion by nakonec
mohl litovat, že rezignoval na svou lidskost, nad mrtvolou Jamieho - jediného
člena rodiny, který ho kdy měl rád. Všechno by dávalo smysl a Tyrion by nakonec
navíc dostal pěkný redemption arc (vývoj postavy, který končí vykoupením ze svých hříchů).
Krize je právě tím bodem, kde obvykle i my hledáme pomoc. Napsat
si třetí akt sám není lehké. Očividně, když si neuvědomujeme vlastní cíl a
motivaci, je to dokonce nemožné a výsledek moc nedává smysl.
V motivačních příručkách se dočtete, že lidi, kteří mají přesně určený cíl, ho
s větší pravděpodobností dosáhnou. Na Pinterestu najdete plno návodů, jak
si udělat vlastní vision board, abyste své cíle měli neustále na očích. Pokud
však máte jen cíl, ale nevíte, proč ho chce dosáhnout, bude z vás Tyrion,
který chce pomáhat Daenerys, ale nikdo neví proč.
Všichni chápeme, proč se nám nechtějí plnit úkoly, které nám
zadal někdo jiný – prostě nám nijak nezáleží na tom, abychom je dokončili.
Nemáme k tomu žádnou vnitřní motivaci. Je nám to úplně jedno. Málo už
vidíme to, že si někdy takové úkoly zadáváme sami. V novém roce začnu
cvičit, naučím se německy a přečtu Moby dicka. Chci to ale doopravdy? Záleží mi
na tom, abych každý den po práci/škole běžel do fitka? Proč by mi mělo záležet na tom, abych
uměl německy? Bude mi to k něčemu, když přečtu Moby dicka? Ten satánek na našem
rameni už teď ví, že nás bude sledovat nic z toho neplnit, protože si na
všechny tři otázky umí odpovědět ne.
Co nám tedy pomůže určovat si cíle, kterých sami chceme
dosáhnout? Podívejme se na naše předchozí dva akty. Kam nás vedou? Co se
v nich objevuje za téma? Pokud jsme v nich něčeho dosáhli, co to bylo? Jakého ústředního motivu se to týkalo? Proč jsme to zvládli a ostatní věci ne? Jakmile máme pocit, že
jsme takové cíle identifikovali, položíme si kontrolní otázku – na kolik
procent chci tohoto cíle dosahovat? Pokud je to méně než 80%, je velmi
pravděpodobné, že si na reálné plnění toho cíle neuděláme čas, nevěnujeme mu
svou energii a neobětujeme osobní volno. Prostě nám na něm nebude dostatečně
záležet. To nejlepší, co s ním můžeme udělat, je položit ho stranou a
hledat dál. První a druhý akt jsou plné zdrojů, které nám s tím pomůžou.
Komentáře
Okomentovat