Pětiaktová struktura
Jurský park je nevinný
projekt nadšeného vědce. Přijíždějí do něj hlavní postavy našeho příběhu, aby
se s ním seznámili a byli ohromeni.
ALE bezpečnostní
systémy přestávají fungovat, A PROTO
Hlavní postavy se
ocitají v ohrožení života, kolem běhají dinosauři a park je zahalen ve
tmě. Dokud zůstanou v bezpečí aut a nebudou se hýbat, nikomu se nic
nestane. Park má mnoho záchranných opatření.
ALE tyranosaurus rex
se dostává ze své ohrady a útočí na ně, telefony nefungují, A PROTO
Postavy utíkají
z aut do volné přírody. Teď jsou všem na ráně. Musí zapojit svůj důvtip,
aby se ubránili pravěkým stvořením. Čas se jim krátí, moc dlouho jim vzdorovat
nevydrží.
ALE zjistí, že na
ostrově existuje ještě jedno komunikační zařízení, A PROTO
Obětují své poslední
zdroje, aby se k němu dostali. Jinou šanci nemají. Musí se ještě jednou
vystavit útokům mrštných predátorů, aby měli aspoň nějakou šanci na přežití.
ALE komunikační
přístroj najdou, A PROTO
Jejich poslední úkolem
je dostat se na pobřeží, kde je vysvobodí letadlo. Ti, kteří přežili, jsou
zachráněni. Odlétají z ostrova do civilizace a vědí, že přes moře se za
nimi dinosauři nemůžou dostat. Ostrov je ponechán vlastnímu osudu.
***
Příběhové struktury nejsou něco, co vynalézáme, ale něco, co
popisujeme. Ve světě kolem nás již dávno jsou, musí jen přijít někdo, kdo se na
ně podívá a řekne „tady vidím systém“. Život nám skýtá nepřeberné množství
různorodých příběhů, a tak existuje mnoho způsobů, jak v nich hledat struktury.
Po tříaktové struktuře, kterou znalo již antické Řecko, tak přichází pětiaktová
struktura.
Oblíbil si ji především Shakespear, takže až příště půjdete do
divadla na adaptaci jeho her, můžete si všimnout velmi disciplinovaného
dodržování právě pěti aktů a ani jednoho navíc:
Zatímco tříaktová stuktura je spíše obecnější, pětiaktová
struktura přináší větší dynamičnost. Jurský park je dynamický sám o sobě, ale
pětiaktová struktura nám teprve ukazuje, jak nás drží přikované do sedačky.
Stejně jako u tříaktové struktury začínáme úvodem. Co to je Jurský park? Jak
vzniknul? Proč vzniknul? Co to jsou za postavy, které se v něm objevily?
Jaké mají vlastnosti a jak se chovají? Jaké mezi sebou mají vztahy? Všechno je
krásné, zajímavé a hlavně bezpečné.
Pak ale přichází iniciační moment – něco se stalo, situace
se mění. Bezpečnostní systém už nechrání a telefony nefungují. Iniciačním
momentem začíná druhý akt - jak budou postavy problém řešit? Co to změní
v jejich chování? Jaké mají zvládací strategie? Příběh nám v tomto
aktu eskaluje. Věci jsou v pohybu a postavy se snaží situaci zvládat svými
obvyklými způsoby.
Pak ale přichází druhá rána – situace se ještě zhoršuje.
Začíná třetí akt, kde se postavy ocitají v úplném chaosu. Jejich síly už
na zvládání situace nestačí. Musí improvizovat a změnit své chování i myšlení,
aby si zachránily krk. Kdo se nezvládne adaptovat, umře.
Pak ale přichází nová informace – možná všechno není tak
beznadějné, jak se zdá! Postavy musí započít čtvrtý akt, kde novou informaci
využijí pro přípravu řešení své situace. Musí zaktivizovat veškeré své
zbývající síly a zdroje, možná musí něco (nebo někoho, aby to bylo víc
dramatické) obětovat. Pokud se postavám podaří dostat k počítači, budou si
moct zavolat pomoc a přežít.
Pokud se preparace zdaří, postavy se konečně dostávají do
reakce na svou situaci. Nyní jsou schopni vzít osud do svých rukou. Pomoc je
přivolána, teď už se musí „jen“ probojovat na pobřeží, kde je vyzvedne letadlo.
Přeživší se vracejí ke svým rodinám a terapeutovi, se kterým si budou moct
vyřešit svůj posttraumatický stresový syndrom.
Musíme mít na paměti, že struktury jsou systémy, ve kterých
vyprávíme hlavní linku příběhu. Samozřejmě, že během jednotlivých aktů dojde
k mnoha jiným zvratům v příběhu. Ty hlavní zlomy však poznáme tak, že
mění něco zásadního. Poklidné provádění po světě příběhu se iniciačním momentem
mění v akci. Eskalace se druhou velkou ranou mění ze „zvládáme akci bez
újmy“ na „musíme změnit naše dosavadní chování a něco obětovat“. Nová informace
mění chaos na akci s jedním společným cílem. Reakce mění záchranné akce na
poslední, konečnou cestu ven. Žádné dílčí změny, žádné dílčí ztráty, ale velké
obraty příběhu o 180°.
Jurský park není jediný, komu někdy spadnou systémy. Často
to jsme my, kdo se ocitne uprostřed chaosu a marně vzpomínáme, kde byl ten
iniciační moment. Většinou to nejsou dinosauři, ale mnohem nenápadnější věci,
jako nová práce nebo nový vztah. Nehledě na počet zubů a drápů je však výsledek
stejný - v chaosu vidíme jen nepochopitelnou pohromu všude kolem sebe,
místo cesty ven. Pokud však nepodnikneme cestu ke komunikačnímu zařízení,
predátoři kolem nás budou kroužit dál. Chceme-li se pohnout dál, čtvrtý a
pátý akt musí proběhnout.
Pětiaktová struktura je trochu náročnější na pochopení, ale
mě se na ní líbí preciznější vedení diváka skrze linku příběhu. Ve chvíli, kdy se budeme
snažit dosadit do pěti aktů i svou vlastní situaci, bude nejspíš velmi
jednoduché identifikovat chaos, také iniciační moment, který ho spustil, i druhou ránu, za kterou již není cesty
zpět (pro anglicky mluvící by to byl známý point of no return). My už ale víme,
že teď potřebujeme novou informaci,
na základ které provedeme preparační
fázi, a reakci, kdy převezmeme
kontrolu nad svým osudem, stejně jako to udělaly postavy v Jurském parku
obklopeny raptory.
Novou informaci můžeme hledat u přátel nebo psychologa, což
jsou nejběžnější laické i odborné zdroje. Nemusíte hned vědět odpověď na
všechno, někdy se prostě musíte zeptat. Najít ji však můžeme i v sobě,
pokud se budeme ptát – už jsem takovou situaci někdy řešil? Co mi pomohlo? Kde
jsem tehdy našel řešení? Překonat preparační fázi nám zase pomůžou otázky – co
k tomu potřebuji? Chybí mi něco? Budou tohle ty nástroje, které mě dovedou
ke šťastnému konci? Do reakce nám pak už chybí jen plán. Místo a čas zapsaný
v kalendáři někdy funguje jako kouzlo.
Komentáře
Okomentovat